Τα ατυχήματα με φορτηγά είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα, διότι συχνά συνεπάγεται συγκρούσεις μεταξύ οχημάτων με μεγάλες ανισότητες. Τα επαγγελματικά αυτοκίνητα μπορούν να ζυγίζουν 35.000 κιλά ενώ το μέσο επιβατικό αυτοκίνητο ζυγίζει μόνο 1.800 κιλά.

Όπως μπορεί να κάποιος να περιμένει, μια σύγκρουση μεταξύ αυτών των δυο οχημάτων μπορεί να είναι καταστροφική για το μικρότερο όχημα ακόμα και σε σχετικά χαμηλές ταχύτητες.

Τα επαγγελματικά οχήματα μπορούν να εξοπλιστούν με μεγάλη ποικιλία συστημάτων πέδησης, όπως αερόφρενα S-cam, τα οποία χρησιμοποιούν αέρα υπό πίεση, φρένα συστήματος ΑΒS και εξοπλισμένα συστήματα ελεγχόμενης πέδησης EBS.

Κάθε διαμόρφωση παράγει σαφώς διαφορετικούς παράγοντες έλξης ή αποτελεσματικότητα πέδησης. Δεδομένου ότι τα φορτηγά είναι ξεχωριστά οχήματα, χρειάζονται εξίσου διακριτικές τεχνικές ανασυγκρότησης ατυχημάτων.

Τα ατυχήματα μεταξύ επαγγελματικών οχημάτων και επιβατικών αυτοκινήτων είναι συχνά αποτέλεσμα επικίνδυνης οδήγησης εκ μέρους του οδηγού του αυτοκινήτου. Οι οδηγοί αλλάζουν συχνά τις λωρίδες κυκλοφορίας απότομα ή στρίβουν μπροστά από ένα φορτηγό, αναμένοντας την απόκριση του επαγγελματικού οχήματος.

Ωστόσο, τα φορτηγά, δεν διαθέτουν το ίδιο επίπεδο ελιγμών με τα επιβατικά αυτοκίνητα. Γενικά επιβραδύνουν, στρίβουν και φρενάρουν με βραδύτερο ρυθμό από τα αυτοκίνητα, καθιστώντας μερικές φορές δύσκολη την αποφυγή συγκρούσεων με άλλους επιθετικούς οδηγούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων απαλλάσσονται πάντοτε από το λάθος της σύγκρουσης. Οι οδηγοί των φορτηγών μπορεί να είναι επίσης αμελής κατά την οδήγηση.

Δοκιμαστικοί έλεγχοι από αναλυτές τροχαίων ατυχημάτων έχουν δείξει ότι τα επαγγελματικά οχήματα δεν μπορούν να μπορούν να σταματήσουν όπως και τα επιβατικά αυτοκίνητα. Ως εκ τούτου, ακόμη και μια μικρή παραβίαση ταχύτητας από την πλευρά του φορτηγού μπορεί να έχει σοβαρά αποτελέσματα.

Ακόμα άλλοι οδηγοί φορτηγών δεν δείχνουν την δέουσα προσοχή όταν πλησιάζουν σε διασταυρώσεις ή δεν ελέγχουν τα «σκοτεινά σημεία», που ονομάζονται επίσης «σημεία εκτός ζώνης» όπου ο οδηγός του φορτηγού έχει περιορισμένη ή μηδενική ορατότητα.

Ανεξάρτητα από την συγκεκριμένη σύγκρουση η ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΩΝ ΙΚΕ διαθέτει εμπειρογνώμονες ανασυγκρότησης ατυχημάτων για ταυτοποίηση των αιτιών ατυχημάτων φορτηγών.

Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκύψει σκόπιμη απενεργοποίηση ή βλάβη μέρους των φρένων ενός επαγγελματικού οχήματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν ένα οδηγός φορτηγού προσπαθεί να ενεργήσει μια «στάση πανικού» το επαγγελματικό όχημα μπορεί να μην αντιδράσει όπως αναμενόταν.

Η παραπάνω απεικόνιση δείχνει μια «στάση πανικού» χωρίς να λειτουργούν τα εμπρόσθια φρένα του φορτηγού. Το όχημα αρχίζει να γυρίζει ή να στρίβει καθώς τα πίσω φρένα προσπαθούν να επιβραδύνουν το όχημα. Οι αναλυτές μας είναι έμπειροι με την συμπεριφορά των επαγγελματικών οχημάτων και την αξιολόγηση τους.

Η διερεύνηση ενός τροχαίου ατυχήματος μεταξύ ενός επαγγελματικού οχήματος και ενός επιβατικού αυτοκινήτου συχνά περιλαμβάνει την αξιολόγηση των «τυφλών σημείων» και των σημείων «εκτός ζώνης»

Στην παραπάνω εικόνα, σημειώνονται οι «εκτός ζώνης» περιοχές ενός φορτηγού, στις οποίες καθίσταται δύσκολο για τον οδηγό του επαγγελματικού αυτοκινήτου να δει ένα αυτοκίνητο.