Τα περιστατικά ανατροπής οχήματος είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα τροχαία ατυχήματα που μπορεί κάποιος να εμπλακεί. Το 63 % των περιπτώσεων ανατροπής περιλαμβάνει κάποιο είδος τραυματισμού σε έναν επιβάτη, ενώ το 18 % των ατυχημάτων με ανατροπή έχει ως αποτέλεσμα θάνατο.

Και ενώ οποιοδήποτε άτομο μπορεί να εμπλακεί σε ένα ατύχημα ανατροπής οχήματος , ως ομάδα, οι οδηγοί μεταξύ των ηλικιών 16-24 είναι πολύ πιθανόν να εμπλακούν από ότι οι οδηγοί άνω των 24.

Οι ειδικοί αναλυτές των τροχαίων ατυχημάτων έχουν δείξει ότι σε πολλά τροχαία ατυχήματα που έχουν ως αποτέλεσμα την ανατροπή του οχήματος, απαιτούν κάποιο είδος μηχανισμού το οποίο ενεργοποίησε την ανατροπή. Ένας μηχανισμός ενεργοποίησης μπορεί να είναι η σύγκρουση με ένα άλλο μηχανοκίνητο όχημα, μια απότομη κλίση σε ένα μαλακό έδαφος, ένα κράσπεδο.

Έχοντας πει αυτό, δεν απαιτείται πάντα ένας μηχανισμός πτώσης για να προκληθεί μια ανατροπή οχήματος. Αντ’ αυτού μια ακατάλληλη οδηγική είσοδος, όπως μια υπερβολική διορθωτική κίνηση, μπορεί επίσης να προκαλέσουν μια ανατροπή του οχήματος.

Παρόλο που η αιτία της ανατροπής μπορεί να ποικίλει, σχεδόν σε όλες τις ανατροπές των οχημάτων συνεπάγεται απώλεια ελέγχου με περίπου το 75% των περιπτώσεων απώλειας ελέγχου εμφανίζονται σε παγωμένους, υγρούς ή χιονισμένους δρόμους.

Λόγω της υψηλής συχνότητας τραυματισμών κατά την διάρκεια της ανατροπής ενός οχήματος, τα νέα αυτοκίνητα βαθμολογούνται και στην αντοχή από ανατροπή εκτός από το σύστημα αξιολόγησης των 5 αστέρων.

Επιπλέον, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εγκαθιστούν τώρα αισθητήρες ανατροπής, (ROS) για να βοηθήσουν στην προστασία των επιβατών μέσω της ανάπτυξης του αερόσακου κουρτίνας και της κεφαλής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αναλυτές των τροχαίων ατυχημάτων μπορούν να κατεβάσουν και να ερμηνεύσουν τα δεδομένα σύγκρουσης από έναν αισθητήρα ROS, όταν ερευνούν μια ανατροπή οχήματος. Για να ανατραπεί ένα όχημα χωρίς να σταματήσει, η πλευρική επιτάχυνση (α) σε Gs πρέπει να υπερβαίνει την τιμή του μισού του πλάτους του οχήματος (w) διαιρούμενο με το ύψος του κέντρου βάρους του οχήματος (h).

Η παραπάνω απεικόνιση εμφανίζει μια ανατροπή οχήματος όπου η απεικονιζόμενη πλευρά γλιστράει σε ένα χαμηλό κράσπεδο.

Το κράσπεδο λειτουργεί ως μηχανισμός ενεργοποίησης, προκαλώντας το πάνω μέρος του οχήματος να ανατραπεί. Η ακριβής ανασύνθεση της μηχανικής της ανατροπής του οχήματος είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση του πως ένα όχημα υπέστη τις ζημιές και τραυματίσθηκαν οι επιβάτες.